//load after waiting 3000 milliseconds, 3 seconds setTimeout(function(){ LoadDriftWidget() }, 3000)

Kontakta Oss!

Saleshunter Passion for Sales  

Annonsering- Rekryteringsprocessen del 2

av | 27 jun, 2021

Detta är egentligen 2 moment. Det ena är annonsens utförande, vilket är viktigt ur flera perspektiv. I sämsta fall kan du tappa bra kompetens, i bästa fall får du in ett tillräckligt antal med rätt kompetens för ett bra urval. Den ska vara säljande, samtidigt som den måste vara relevant för tjänsten. Den ska skapa rätta känslan för rätta kompetensen samtidigt som det ska innehålla en faktadel om företaget. Tänk på att kravprofilen ska ligga till grund för annonsen när du skriver den.

Kommer tester att användas kan det vara bra att informera det redan här i annonsen. Detta för att förbereda kandidaten på processen, se till att ge kandidaten en positiv resa hela vägen igenom processen. Att testet är lika mycket för kandidatens skull som för företaget. Lika mycket för kandidatens skull att välja rätt arbetsplats som företaget att välja rätt kompetens- allt för bästa matchning för båda parter. Om när i processen du lägger in testet och varför. Givetvis informerar du igen i samband med att testet skickas ut. Vi på Saleshunter använder oss av Master (mer om detta i blogginlägget om tester som kommer längre fram)

Möte kring annons

Möte kring annons

Nästa moment är VAR annonsen ska visas. Det beror på vilken bransch och vilken typ av tjänst det är. Att synas  i sociala medier är en självklarhet och oftast det lättaste sättet att få spridning. Se till att övriga kollegor, dina kontakter eller vänner delar. Vi väljer att lägga all fokus på LinkedIn, men för vissa branscher eller roller kan det vara Instagram, Facebook eller Twitter som fungerar bäst. Efter sociala medier så finns det en mängd olika ställen som kan fungera olika bra för din annons. Vi väljer Career builder, Indeed, DI, Stepstone eller Metrojobb beroende på bransch och tjänst.

Trots många sökanden vill du hitta ett urval av rätt kompetens för tjänsten. Kompetens som vill vara just hos dig pga ditt företag, ditt ledarskap och dina värderingar. Detta behöver du få fram i din annons för att hitta rätt matchning helt enkelt.

Anna Norlin
0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *