function loadDriftWidgetOnScroll() { LoadDriftWidget() ; window.removeEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll); } window.addEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll);

En positiv kandidatupplevelse är ett sätt att stärka ditt employer brand. Kandidat som blivit väl behandlad i en process kanske är din nästa kund? Oavsett anställning eller inte. Talar säkert gott om dig inför andra. Du har så mycket att vinna på genom att tänka på att återkopplingen är en av de viktigaste punkterna för en positiv kandidatupplevelse.

Tänk på att kandidaten har lagt tid och energi på en ansökan, läst in sig på företaget och tjänsten, och i fantasin nästan redan börjat jobba. Vad händer sen?? Om det inte kommer ett enda livstecken? Samtidigt som annonsen kanske läggs ut igen. Det blir en väldigt negativ upplevelse för kandidaten.

Bra att tänka på gällande återkoppling:

Till att börja med, se till att förkorta processen, att kandidaten snabbt får löpande återkoppling. Inte bara för upplevelsens skull utan det kan vara en som du väljer att gå vidare med men som hinner längre i en annan process och då kan du tappa kompetens genom att återkopplingen dröjer.

Se till att alla som söker tjänsten får en första återkoppling. Ett automatiskt standardsvar som ”tack för visat intresse….” är mycket bättre än inget svar alls. Förmedla gärna hur lång tid ni beräknar att processen kan ta och när nästa återkoppling kan förväntas komma om det är möjligt. Undvik ”hör du inget ifrån oss inom …” Bättre med ett automatiskt svarsmail till dem som inte gått vidare så infinner sig känslan något bättre att deras CV iallafall har lästs.

Efter första urvalet skickar du svarsmail till alla som inte gått vidare. Som kandidat kan du inte förvänta dig någon feedback på din CV eller ansökan i detta tidiga läge, hur gärna du än vill. Den tiden finns oftast inte så tidigt i processen tyvärr, hur gärna man hade önskat det.

Nästa urval kan vara de du pratat med i telefon, via Skype eller träffat på intervju. Här är det viktigt att återkoppla på samma sätt som ni hade kontakten- aldrig via mail, oavsett om beskedet är positivt eller negativt. Ju tidigare i processen desto enklare återkoppling är vad du som kandidat kan förvänta dig. En återkoppling med värdefull feedback på CV, ansökan, intervju o dyl är att eftersträva för dem som kommit lite längre. Se till att aldrig vara den rekryteraren som intervjuar en kandidat och sedan inte hör av dig alls.

Återkoppling ger positiv kandidatupplevelse

Återkoppling ger positiv kandidatupplevelse

 

Några tankar kring automatiskt svarsmail

Ett svar efter att man skickat sin ansökan är viktigt. Även om det bara är ett automatiserat massmail så är det dels ett sätt att visa kandidaten att ansökan gått fram. Dels ett litet livstecken till en nervös sökande.  Men, viktigt att detta förinställda mail ses över då och då. Det kanske måste skruvas till lite inför varje tjänst, eller årstid? Allt för att få till en mer personlig känsla till de sökande.

Samma sak med förinställda mail om att tjänsten har gått till någon med mer erfarenhet. Om denna sökande haft en liknande tjänst i låt säga över 30 år så blir ju det svaret inte riktigt lämpligt. Eller som i historien om en sökande som sökte en lite tyngre roll. Där svarsmail kommer 13 minuter senare med följande budskap: Vi har granskat din CV men valt att gå vidare med annan sökande. Granskat?? På 13 minuter??

Se över alla svarsmail då och då så att de är lämpliga inför rådande rekrytering. Vill du ha hjälp med din rekrytering? Kontakta Saleshunters

Se till att kandidaten inte väljer bort dig som sin nästa arbetsgivare pga dålig återkoppling

Återkoppling är ett större begrepp än man tror, viktigt inte bara i processen utan även i arbetslivet.