function loadDriftWidgetOnScroll() { LoadDriftWidget() ; window.removeEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll); } window.addEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll);

Customer experience, eller som på Svenska kundupplevelse. Det är den upplevelse din kund får igenom hela kundresan. Från första kontakten, till en nöjd och återkommande kund (om du har skött dina kort väl och upplevelsen har varit perfekt). Första kontakten kan vara allt ifrån besök på hemsidan, ett mail, nyhetsbrev eller telefon samtal. Första kontakten är alltid den viktigaste, men även all annan form av kontakt är också viktig för en positiv upplevelse. Negativ upplevelse leder till missnöjd kund eller i sämsta fall, en avbruten affär. 

Tänk alltså på att all digital kontakt ingår i resan. Chatbot eller förslag på nyhetsbrev som dyker upp när kunden kommer in på hemsidan när kunden kommer in. Kommer de vid rätt tidpunkt? Är det ett intressant erbjudande eller en välkomnande text? Tänk på att ofta se över dina svarsmail under resans gång, är de uppdaterade för att passa kunden? Årstiden? De nya produkterna eller tjänsterna? Ett automatiskt svar ska alltid vara skrivet så att det upplevs som ett personligt. Tänk även på att avsaknad av svarsmail, personliga eller automatiska, också är en del av kundupplevelsen.

Företag som fokuserar på och ständigt ökar den positiva kundupplevelsen är också de företag som ökar sin försäljning. Jag vågar påstå att dessa företag får färre reklamationer eller iallafall färre klagomål och definitivt färre missnöjda kunder. Att investera i en förbättrad kundupplevelse innebär en investering i företaget och dess försäljning. 

Customer Experience

Customer experience- Kundupplevelse hela köpresan igenom

Rätt budskap, på rätt ställe, vid rätt tillfälle- varje gång!

 

Har du rätt strategi för rätt customer experience?

Se till att företaget har en vision gällande kundupplevelsen, hur ska ni då nå målet? Lär känna din kund genom att skapa relation. Samla data och feedback från kunden och alla delar i kundresan. Samla även feedack ifrån alla medarbetare som arbetar med olika delar av kundresan. Vad är bra? Vad är mindre bra? Vad kan förbättras? Vad behöver förändras? Skapa kundprofiler, vad förväntar den sig och när i kundresan? Som tex när är det bästa att lägga in ett erbjudande? När hoppar kunden av resan och varför? Denna punkt måste förbättras så att kunden fortsätter hela vägen till köp. För varje steg i kundresan är du närmare en försäljning, om du gör rätt. Vid varje steg i kundresan riskerar du att tappa kunden, om du gör fel. Det finns mycket att läsa och mycket att förbättra. Försäljningschefen har en bra blogg för dig som arbetar med försäljning.

 

Vad är då skillnaden på kundservice och kundupplevelse? Kundservice knyter du till ett varumärke. Kundupplevelsen påverkar känslor och innefattar hela kundresan där kundservice kan vara en del utav.  

Ett av de första stegen för att främja för en positiv customer experience är redan i rekryteringen. Rätt person på rätt plats på rätt tillfälle hela kundresan igenom. Behöver du hjälp med din rekrytering? Kontakta oss.