function loadDriftWidgetOnScroll() { LoadDriftWidget() ; window.removeEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll); } window.addEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll);

Eller frågan kanske ska ställas, hur VILL du uppfattas på sociala medier? Detta ämne har jag skrivit om tidigare. Som blogginlägg på RetailWork och en artikel på LinkedIn. Men då jag tror på värdet av att del kunskap, tips och ideer så lägger jag ett blogginlägg även här. Jag vinklar den främst med tips för arbetssökande.

Jag har valt att specificera detta blogginlägg om sociala medier främst på LinkedIn. Se till att du vet hur du uppfattas på LinkedIn. Såklart beroende på hur vill du uppfattas på LinkedIn? Ett ämne som det skrivs väldigt mycket om, men det är fortfarande en bra påminnelse för oss alla. Du ska ju alltid vara dig själv, inte förställa dig till något du inte kan stå för eller inte kan leverera. Men det är samtidigt viktigt att vara medveten om hur du uppfattas.

Vad vill du förmedla? Hur vill du att läsaren ska uppfatta dig när du skriver inlägg och kommentarer? Se dina läsare framför dig, fundera över vad de vill läsa och samtidigt vad du vill förmedla. Tänk alltid hellre kvalitet än kvantitet. Sitter du och funderar över vad du skriver? Tvekar du om du ska posta det eller inte? Isåfall ska du inte posta det! Eller åtminstone låta det vila över natten så du hinner fundera på om det är tillräckligt bra att posta eller inte.

Hur uppfattas du på sociala medier?

Hur uppfattas du på sociala medier?

Söker du jobb?

Inom vilken bransch är du verksam? Svara på inlägg, gör egna inlägg som visar vad du kan inom din bransch. Tänk på vad du har för profilbild, och vad den förmedlar. Titta i dina inställningar så att din profilbild verkligen syns, även för 2:a hands kontakter.

När du lägger upp ett inlägg för att söka jobb är det några saker som är viktiga att tänka på. Skriv vad du är bra på, vad du vill göra, vad du kan tillföra företaget. Våga även skriva något som du behöver förbättra, något du vill lära dig. Glöm inte att ange i vilken ort och kranskommuner du kan tänka dig. Ja, allt står säkert redan i din profil, men det är aldrig fel att vara övertydlig. 

Sen gäller det att nå ut i bruset ibland alla andra. Du har inte många sekunder på dig att fånga läsarens intresse och då gäller det att få med allt. Glöm inte att hela tiden hålla din profil väl uppdaterad. Har du gjort ett bra inlägg eller skrivit en bra kommentarer så är chansen stor att någon tittar närmare på dig på din profil. 

Tänk på din LinkedIn profil som din CV, där du fyller i dina erfarenheter, beskriv också vilka arbetsuppgifter du haft på varje tjänst. Fyll på tillräckligt långt bak i tiden så det inte ser ut som om du har ett hål i din CV.  Men var samtidigt inte rädd för dina luckor. Vågar du skriva ”mellan 2 jobb”?  ”Föräldraledig”? Varför inte?

Se about/sammanfattning som ditt personliga brev- skriv inte för kort, men inte heller för långt och innehållslöst. Skriv vad du kan hjälpa till med, vad du kan tillföra din nästa arbetsgivare. Själva ser vi LinkedIn som vår arbetsyta.

 

Hur gör du med dina övriga sociala medier?

 

Tänk på att rekryterare och arbetsgivare kanske även tittar på din Facebook sida, Instagram, blogg eller annat. Så även om du är mer privat på tex Facebook så vill jag ändå tipsa dig om att tänka på din profilbild. Men även att uppdatera din profil med utbildningar och jobb.  Tänk på att vårda ditt varumärke, tänk på att DU är ditt egna varumärke som du själv ska marknadsföra på bästa sett. Lycka till! Läs mer om detta på smartbizz

#retailwork #rekrytering #linkedin