function loadDriftWidgetOnScroll() { LoadDriftWidget() ; window.removeEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll); } window.addEventListener('scroll', loadDriftWidgetOnScroll);

Om vi går till botten med ordet och söker på synonymer så hittar vi: Samverka , utveckla ett socialt nätverk, skaffa kontakter eller mingla. Mingla är ju ett kul ord för att nätverka- det innebär ju umgås på fest, gå runt och småprata, socialisera, umgås. Synonymer till kontakter är: bekantskap, personlig kontakt, gemenskap, samröre, förbindelse, kommunikation.

Att nätverka innebär alltså att skaffa kontakter. I detta blogginlägg väljer vi att skriva det för dig som letar nya utmaningar. Kanske för att byta karriär, hitta ett jobb, eller bara vill ha fler kontakter inom din bransch. För fler tips för dig som företagare tipsar vi om att läsa Smartbizz blogg. Idag sker ju nätverkandet främst digitalt och inte så mkt IRL. Men det finns fantastiskt många sätt att vara personlig även digitalt. Som i personliga meddelanden, videomöten, telefon samtal m.m

 

Hur skapar du dig ett värdefullt nätverk?

 

Börja med att fundera på vad du vill ha ut av det? Inom vilken eller vilka branscher du vill verka? Eller om du bara vill ha en massa kontakter överallt utan något speciellt syfte eller mål? I detta inlägg skriver vi om hur du som vill skapa dig ett värdefullt nätverk inom din bransch kan lyckas bättre.

Tänk alltså kvalitet före kvantitet, se värdet i kontakten för båda parter. Samtidigt så kanske inte just ni två kan hjälpa varandra, men kanske tredje part. Att du hela tiden tänker på vad du kan hjälpa dina kontakter med. På sikt blir det en win win situation för dig. Var inte rädd för att knyta kontakt med okända. Det är vänner som du bara inte lärt känna ännu.

Var knyter du bäst kontakter? Överallt skulle jag säga. Men sociala medier är väl det allra snabbaste sättet och vi förespråkar framförallt LInkedIn. Det bästa för arbetsrelaterade kontakter. Här kan du knyta kontakter och samtidigt visa vem du är. Vad du säljer och stärka ditt varumärke. Tänk dock alltid på att leverera värde för dina kontakter och inte prata för mycket om dig själv. Genom att du gör inlägg, svarar på trådar, hjälper dina kontakter m.m så visar du vem du är, vad du kan och vad du står för. Sen kan man alltid då och då flika in något mer

nätverk

Vikten av ett nätverk för att stärka ditt varumärke

Ditt nätverk på LinkedIn

 

Du vinner inget på att ”bara samla på dig kontakter”. Ni måste känna och se värdet utav kontakten med varandra. Kanske inte just ni två kan hitta ett samarbete så kan det vara en tredje part. Att du hela tiden tänker på vad du kan hjälpa dina kontakter med. På sikt blir det en win win situation för dig. Se alltid till att du själv först alltid bidrar med det du kan. Vad kan du hjälpa till med? Vad behöver du själv hjälp med? Vem kan hjälpa dig med det? Vad kan du hjälpa hen med i gengäld?

 

Bygg ditt varumärke i ditt nätverk

 

När du postar egna inlägg så ska du tänka ”mervärde för ditt nätverk”- att du delar med dig av tips, råd, kunskap, dina kontakter m.m. Om du bara pratar om dig själv, så blir du snabbt avföljd och får inga visningar eller interaktioner som du tänkt. Genom kommentarer på andras inlägg visar du också på ett värdefullt sätt vad du kan bidra med, vad du kan hjälpa till med. Du rekommenderar, lyfter andra genom att kommentera deras inlägg. Tagga gärna dina kontakter av samma anledning. Det leder till att andra gör detsamma med dig. 

Tänk på att hålla fokus på din bransch för att visa vem du är och vad du står för. Ju mer kunskap du visar och förmedlar, desto större chans har du att visa vem du är och vad du kan tillföra en arbetsgivare. Det är ett sätt att bygga och stärka ditt varumärke, ditt employer brand. Skapa relationer, vårda dina kontakter, leverera värde, och återkoppla alltid inom utlovad tid.

”Vårda dina kontakter”

Se till att vårda dina kontakter, knyt ihop dem med andra. Hjälp dem utan att tänka vinst för dig själv, det ger sig med tiden. Visa intresse för dem och deras arbete, tjänster eller produkter. Samtidigt som du delger dem din kunskap. Det leder till intresse hos dina kontakter och som kanske leder till ett nytt jobb eller en ny kund. Det är som med försäljning. Du ”säljer in” dig själv och ”köper in” dina kontakter i ditt nätverk!